Svar på Samrådshandling "Översiktsplan för Örebro kommun, Fördjupning för delen Ekeby-Almby" Svaret avgivet av styrelsen för Heimdal-Skogsbackens vägsamfällighet, 2004-11-08, representerande 125 fastighetsägare. 2. Ställningstaganden och mål för området Viktiga frågor att ta ställning till är
4.11 Trafik och kommunikation Lämpligen dras alla bussturer med linje 721 genom Ekeby-Almby. Detta torde öka turtätheten något, men inte i tillräcklig utsträckning för att göra kollektivtrafiken till ett attraktivt alternativ. Dagens befintliga busshållplats längst västerut bör flyttas till korsningen vid Framnäsvägen och en motstående busshållplats bör anläggas vid Brunsoppsvägen 1 (13:573). Detta skulle lösa problemet med avsaknad av belysning vid nuvarande busshållplats. I samråd med Länstrafiken kan även diskuteras att inför turer enbart till Ekeby-Almby. I så fall bör en vändplats för bussar reserveras i östra delen av området. Idealt vore att stadstrafiken kunde överta trafikeringen till Ekeby-Almby med relativt hög turtäthet. 4.13 Service Plats för affär bör bibehållas, men den hårda konkurrensen från stormarknaderna inne vid Almbyplan (Prix, Lidl m fl) torde reducera intresset för etablering. En kiosk/pizzeria/närbutik/pub kan dock bli konkurrenskraftig. Område för seniorboende bör bibehållas. Åldersstrukturen innehåller ett väsentligt inslag av boende som inom 10 år kan behöva anpassat eller alternativt boende. 4.16 Befolkning Planmässigt har området kapacitet att växa. Vid en total utbyggnad av samtliga fem detaljplaner med 180 villor förväntas folkmängden öka till ca 1300 personer. Detta innebar att år 2002 var Ekeby Almby utbyggt till hälften med permanent boende. Fortsätter inflyttningen i samma takt som de senaste 5 åren kommer Ekeby-Almby vara helt utbyggt för vad som ryms inom detaljplanerna år 2011.
5.1 Miljö, hydrologi och lokalklimat Ytvattenavrinningen i hela Ekeby-Almby måste ses över och lösas. Idag fungerar flera av vägarna i den södra delen som avrinningsytor, vilket medför onödig erosion. Dikning och uppsamlig i fördröjningsdammar är en akut åtgärd. Dammarna skulle, som anges i §5.1, ha flerfaldigt syfte. Beträffande befintliga skogspartier kan vi inte nog poängtera, i samklang med föreslagen skrivning, "att eventuell avverkning av träd inom alla delar av området noga övervägs innan det sker". 5.2 Fritid och rekreation Skogsområdet uppe på förkastningsbranten i södra delen av området mellan bebyggelsen och länsvägen bör inte exploateras i någon större utsträckning än som redan skett. Promenadstråk och motionsspår bör anläggas i detta område samt i centrala delarna kring Sikvägen och längs Hjälmarstranden. Definitivt bör ett större området runt dammen "Kärret", i och kring Annelund samt mellan Perstorp och nya Hjälmarvägen avsättas som rekreationsområde. Dessa områden skall förvaltas av Örebro kommun, ev utlagt på befintliga samfälligheter men bekostat av kommunen. Cykelleden Hemfjärden runt bör samordnas med cykelbana i östra delarna av Ekeby-Almby, samt senare dras längs Hjälmarstranden. 5.5 Skola och barnomsorg Lämplig plats för skola är mellan nuvarande förskola och Ekhagen. Sammanbindningen mellan Murkelvägen och Svampvägen bör genomföras. Sammanbindningen bör trafikbegränsas med farthinder. Ev skall förbindelsen enbart vara cykelväg. 5.6 Kommersiell service och näringsliv Möjligheten till handel bör utökas längs med Hjälmarvägen. Inte bara på föreslaget område vid Framnäs, utan även alternativa platser längre in i området. En ev pizzeria kombinerad med kiosk/närbutik bör placeras mer centralt. 5.8 Trafiklösningar Cykelbanan bör dras norrut ner på Lakevägen. Angöringen till förskola och kommande skola kan lösas med anläggande av en rondell vid Braxenvägens anslutning till Gamla Hjälmarvägen. Ny vägförbindelse till nya Hjälmarvägen bör genomföras i enlighet med föreslagen placering och vid Brunsoppsvägen. Dessa nya förbindelser bör dock begränsas med hastighetshinder så att genomfartstrafik undvikes. |
Synpunkter på hemsidan? www.heimdal-skogsbacken.se Maila oss: heimdal-skogsbacken@telia.com |